Minun työni - Tutustu työterveyshoitaja Pauliinaan ja hänen työhönsä

14.6.2018

Minun työni -juttusarjassa tutustutaan työterveyshoitajiin ja heidän työhönsä. Esittelyssä on Mehiläisen työelämäpalveluissa Finlaysonin toimipisteessä työskentelevä Pauliina Tampereelta.



Miten sinusta tuli työterveyshoitaja?

Valmistuin terveydenhoitajaksi Satakunnan ammattikorkeakoulusta Raumalta vuonna 2010. Jo perusopintojen aikana alkoi olla selvää, että juuri työterveyshuolto on se, joka eniten kiinnosti ja valitsinkin lisää harjoittelujaksoja työterveyden parissa. Vuonna 2011 suoritin työterveyshuollon erikoistumisopinnot Satakunnan Ammattikorkeakoulussa Porissa ja vuonna 2012 tarjoutui äitiyslomansijaisuus synnyinpaikkakunnallani Vammalassa. Työpaikkani oli Työterveys Akaasia, jossa työskenteli kaksi kokenutta työterveyshoitajaa, Leila Salmi ja Anne Kulmala. Heitä saan kiittää erittäin hyvästä perehdytyksestä työterveyshuoltoon ja korvaamattomasta tuesta urani alkumetreillä. He myös saivat minut kiinnostumaan entistä enemmän työterveyshuollon haasteellisesta ja monipuolisesta kentästä. Tuo ensimmäinen työpaikkani oli kunnallinen liikelaitos ja tiedossa oli siihen tulevaisuudessa kohdistuvat muutokset, joten päätin lähteä kokeilemaan siipiäni yksityissektorille.

Kerro lyhyesti jotain itsestäsi

Olen 34-vuotias elämäniloinen ja -janoinen nainen. Pidän muun muassa matkustamisesta, puutarhanhoidosta ja luonnossa liikkumisesta. Myös ruoanlaitto kuuluu harrastuksiini. Pidän erityisesti mausteisista itämaisista ruoista. Talven varalle keräilen metsistä korvasieniä ja mustikoita. Tälle kesälle uutena harrastuksena on tullut moottoripyöräily yhdessä avomieheni kanssa.

Kerro meille, missä työskentelet ja mitä työhösi kuuluu

Tällä hetkellä työskentelen Mehiläisen työelämäpalveluissa Tampereen Finlaysonin toimipisteessä. Nykyisessä työssäni aloitin kolme vuotta sitten. Asiakkaina minulla on niin pieniä ja paikallisia yrityksiä kuin valtakunnallisesti koordinoitavia isoja asiakasyrityksiä. Työterveyshoitajan työn lisäksi työskentelen paikallisesti tietojärjestelmäasioissa tukihenkilönä ja perehdyttäjänä kollegoille, uusille työntekijöille sekä muille työterveyshuollon ammattihenkilöille ja asiantuntijoille. Osan työajastani vie astmaan liittyvät asiakasohjaukset ja valtakunnallisesti Mehiläisen työelämäpalveluissa astman online-hoitopolun päivittäminen, koulutusten järjestäminen sekä tiedon jakaminen mm. hoitokäytänteiden yhdenmukaistamisen edistämiseksi. Työparinani toimii huippuosaaja, työterveyshuollon ja keuhkosairauksien sekä allergologian erikoislääkäri Outi Silvola-Kallio. Nyt vuoden ajan meillä on ollut käynnissä pilotti etämittauslaitteiden hyödyntämisestä pef-seurantojen yhteydessä. Työterveyslaitos suosittaa nykyisin työpaikka-pef-seurantojen toteuttamista etämittauslaitteilla. Siihen suuntaan myös Mehiläisessä ollaan vahvasti menossa. Tämä muutos tulee lisäämään työtäni kollegoiden kouluttamisen parissa. Itse koen etämittarin käytön asiakkaalle helppokäyttöisenä ja työterveyshoitajan työtä helpottavana tekijänä. Etämittari analysoi puhallusten laatua automaattisesti, jolloin virhetulkintojen määrä manuaaliseurantoihin verrattuna pienenee olennaisesti. Työterveyshoitaja näkee myös reaaliaikaisesti asiakkaan puhallusten tulokset ammattilaisen käyttöliittymästä ja voi tarvittaessa olla asiakkaaseen yhteydessä seurannan aikana. Kehitys tässäkin on siis huikeaa.

Mikä työssäsi on parasta? Mitä haasteita koet työssäsi olevan?

Työssäni parasta on sen monipuolisuus niin työnkuvan kuin asiakasyritystenkin suhteen. Koen perehdyttämisen mukavana vaihteluna perustyön rinnalla. Perehdyttäessä joudun itsekin olemaan aktiivinen ja hankkimaan tietoa sekä haastamaan jatkuvasti itseäni perustellessani miksi asiat tehdään kuten ne tehdään. Aina vastauksia ei löydä suoraan "apteekin hyllyltä" vaan niitä joudutaan yhdessä pohtimaan ja miettimään mikä kulloinkin olisi oikea tapa toimia. Huippuluokan nykytietotekniikka ja tiedon helppo saatavuus on mullistanut työterveyshuollon helpottaen jokapäiväistä toimintaa. En kuitenkaan ole unohtanut sitä mistä aloitin eli ruutuvihkoa, lyijykynää ja muita nykystandardien mukaan yksinkertaisempia työvälineitä, jotka ovat kuitenkin luoneet luovan ja laajan pohjan kaikelle tekemiselle. Haasteista suurimmaksi koen työajan hallinnan ja työtehtävien priorisoinnin jokapäiväisessä työssäni. Uskon, että jokainen työterveyshoitaja tunnistaa saman haasteen. Pitkäjänteistä työtä asiakasyritysten kanssa ei aina pääse toteuttamaan esimerkiksi alan kilpailutusten vuoksi minkä koen harmillisena asiana. Onneksi näitä tilanteita on kuitenkin harvemmin. Nykyään isoa osaa työterveystapaamisissa näyttelee työntekijöiden henkisen kuormituksen lisääntyminen vaihtuvissa työoloissa sekä rajan vetäminen työn ja vapaa-ajan välille. Keskusteluissa työntekijöiden kanssa palataan monesti perusasioihin jotka vaikuttavat jaksamiseen kuten ravitsemus, liikunta ja uni.

Mistä haaveilet työurallasi?

Uskomatonta mutta totta: entinen esiintymispelkoinen haluaa jatkossakin kouluttaa sekä auttaa ja tukea työtovereita pysymään mukana työterveyshuollon ”vauhdissa” ja kehityksessä. Työterveyshoitajana haluan kehittyä vastaamaan entistä paremmin asiakasyritysten tarpeisiin muutosten aiheuttamien haasteiden parissa.

Miten haluaisit työtäsi kehittää?

Kysymyksen voisi kääntää niin päin, että miten pysyä kehityksessä mukana? Mehiläisessä on hyvin kannustava työilmapiiri sekä loistavat työvälineet tukemassa ja helpottamassa työterveyshoitajan perustyötä. Arjessani kuitenkin huomaan kollegoiden ajoittain tarvitsevan tukea uuden oppimisen keskellä. Paikallisena it-vertaistukihenkilönä pyrinkin osaltani tukemaan ja helpottamaan heidän työtään digitalisaation pyörteissä.

Mitä odotat työterveyshuollon tulevaisuudelta?

Työterveyshuollon tulevaisuudelta odotan yhteistyötä niin asiakasyritysten kuin yksilöasiakkaidenkin parissa. Osa tapaamisista voidaan toteuttaa sähköisiä työvälineitä hyödyntäen, mutta joissain tilanteissa fyysinen käynti työpaikalla tai asiakkaan tapaaminen vastaanotolla on edelleen tarpeen.  Yrityksissä muutostahti on nopea emmekä voi työterveyshuollossa jäädä menneisyyteen vaan meidän tulee kehittää ja kehittyä myös itse vastataksemme nykyajan muuttuviin yritystarpeisiin. Kela ohjaa vahvasti toimintaamme. Tämän suhteen toivon, että tulevaisuudessa etäpalveluiden piiriin tullaan hyväksymään joissain tilanteissa myös esimerkiksi työpaikkaselvitysten toteuttaminen (yrittäjät, etätyötä tekevät).

Vapaa sana

Työterveyshoitajan työssä yksikään päivä ei ole samanlainen, eikä hoitajana koskaan tule valmiiksi. Se on osa työn rikkautta ja haasteet ylläpitävät osaltaan työmotivaatiota. Esimerkiksi jokainen yksittäinen asiakastapaaminen, yritystapaaminen tai työpaikkaselvityskäynti on erilainen. Kolikon kääntöpuolena pitää hyväksyä oma keskeneräisyytensä. Työkenttä, työvälineet ja asiakasyritysten tarpeet muuttuvat jatkuvasti ja näiden muutosten kyydissä haluan pysyä jatkossa.

Pauliina Nurmi